Szanowny Kliencie,

Dziękuję za okazane zaufanie i chęć do odbywania wspólnych rozmów. Nasze spotkania nastawione są na pogłębienie Twojego zrozumienia siebie, innych osób, sytuacji, w jakiej się znajdujesz i wdrożenie przez Ciebie zmian, w nadziei na osiągnięcie pożądanych rezultatów. Rozmowy, które podejmujemy wiążą się z przeżywaniem różnych emocji – zarówno wspierajacych i motywujących, jak i trudnych, niosących nieraz niewygodne przemyślenia. Podjęcie procesu często wiąże się z uświadamianiem sobie obszarów życia, które wcześniej nie były przez Ciebie dostrzegane. W związku z tym, nie zawsze jest to proces łatwy, a czasami (szczególnie na początku terapii) możesz zaobserwować pogorszenie objawów, obniżenie nastroju lub mieć poczucie zagubienia. Jest to normalne. Zapraszam Cię do rozmowy o Twoich odczuciach dotyczących naszych spotkań. Szczególnie ważne jest, abyś zgłaszał, jeżeli jakieś objawy Cię niepokoją lub masz wątpliwości, co do usłyszanych informacji, procesu czy moich intencji.

Z mojej perspektywy terapia to proces, w którym udział bierze dwoje specjalistów – ja jestem specjalistą w dziedzinie psychologii i psychoterapii, a Ty Szanowny Kliencie jesteś specjalistą w dziedzienie własnego życia i decyzji o tym, co chcesz zrobić. W związku z tym moim zobowiązaniem wobec Ciebie jest przekazywanie wiedzy, narzędzi i wsparcie w ścieżce, którą idziesz. Zarazem to Ty decydujesz, czy podejmiesz drogę, czy to właściwy dla Ciebie moment, ile chcesz przejść i jak daleko zajść.

Mam nadzieję, że przedstawione poniżej punkty przybliżą charakterystykę świadczonych przeze mnie usług wsparcia, będą zapewniały bezpieczeństwo i komfort pracy obu stronom. Zasady kontraktu przygotowałam w oparciu o kodeksy etyczne, praktykę swoją oraz wielu innych doświadczonych terapeutów. Zapoznaj się z nimi proszę uważnie i zgłoś pytania lub wątpliwości.

  1. Obowiązuje mnie zasada poufności. Oznacza to, że wszystkie treści na Twój temat niezależnie od formy ich nabycia (np. testy, rozmowa) i niezależnie w jakiej formie gromadzone (np. notatki, nagranie) utrzymywane są przeze mnie w tajemnicy zawodowej i nie mogą być przekazywane dalej z poniższymi wyjątkami:
  • sytuacje zagrożenia życia i/lub zdrowia Klienta i/lub innej osoby – w zakresie udzielenia pomocy i/lub wezwania służb pomoconych i/lub powiadomienia rodziny lub innych bliskich wskazanych przez Klienta – udzielane są informacje niezbędne dla niesienia pomocy;
  • superwizowanie pracy terapeutycznej – udzielane są zanonimizowane informacje  na temat Klienta uniemożliwiające identyfikację osoby;
  • na pisemne polecenie sądu i/lub prokuratury prowadzących sprawę w zakresie wykroczeń ściganych z Kodeksu Karnego – udzielane są wyłącznie informacje niezbędę dla prawidłowego toku sprawy;
  • za zgodą Klienta w celu konsultacji jego leczenia z innymi specjalistami wspierającymi Klienta, np. psychiatrą lub lekarzem rodzinnym;
  • za zgodą Klienta i w określonym z Klientem zakresie do wskazanych przez Klienta członków rodziny lub innych bliskich osób, które Klient chce poinformować o swoim stanie zdrowia i/lub zaprosić na pojedynczą sesję terapeutyczną w celu wyjaśnienia sytuacji Klienta i udzielania informacji rodzinie lub wskazanym bliskim.

2. W zależności od potrzeb rozmowy mogą przybrać różny charakter i czas trwania:

  • w ciągu jednego lub kilku spotkań, gdy sytuacja dotyczy doradztwa, konsultacji psychologicznej lub interwencji;
  • kilkanaście spotkań, zazwyczaj ok. 10-30 – praca nad osiągnięciem konkretnego celu Klienta lub nauczenie się konkretnych technik poznawczo-behaworalnych do pracy z określonymi problemami (np. fobia społeczna);
  • kilkudziesięciu spotkań/ kilka miesięcy lub lat pracy – praca terapeutyczna w przypadku większości zaburzeń nawracających, zaburzeń osobowości, powtarzających się problemów relacyjnych lub praca nad kilkoma/wieloma celami po kolei.

    3. Standardowa struktura procesu polega na:
  • przeprowadzeniu wywiadu na temat problemu / potrzeb Klienta,
  • przeprowadzeniu szerokiego wywiadu na temat Klienta m.in. dane na temat stanu zdrowia, sytuacji społecznej, rodzinnej, zawodowej oraz historii życia,
  • ustaleniu celu spotkań,
  • pracy nad realizacją celu,
  • podsumowaniu i zakończeniu spotkań lub ustaleniu kolejnego celu.

4. Każde spotkanie rozpoczyna się o wyznaczonej godzinie i trwa 50 minut, w przypadku spóźnienia się Klienta sesje nie są przedłużane.

5. W przypadku konieczności odwołania umówionej sesji obowiązują następujące zasady:

  • 24 godziny (i więcej) przed spotkaniem – odwołanie bezpłatne;
  • Klient i Terapeuta mają prawo do 2 bezpłatnych odwołań umówionego spotkania w ciągu roku kalendarzowego na mniej niż 24 godziny przed spotkaniem (np. tego samego dnia);
  • po przekroczeniu liczby 2 bezpłatnych odwołań na rok na mniej niż 24 godziny przed spotkaniem przez Klienta i w przypadku dalszych tego typu odwołań, Klient zobowiązany jest do uiszczenia pełnej opłaty za zarezerwowany czas (wysokość opłaty za sesję) za każde kolejne odwołane w ten sposób spotkanie w roku;
  • po przekroczeniu liczby 2 odwołań na rok na mniej niż 24 godziny przed spotkaniem przez Terapeutę i dalszych tego typu odwołań, kolejna sesja dla Klienta realizowana jest bezpłatnie;
  • brak informacji odwołaniu wizyty i nie stawienie się na wizytą oznacza pełną płatność
  1. W związku z tym, że nasze spotkania mają charakter procesu ważne jest utrzymanie ich stałego trybu, który przyczynia się do skuteczności pracy. Spotkania odbywają się 1 raz w tygodniu (w szczególnych wypadkach 2 razy w tygodniu. Istnieje możliwość umawiania spotkań raz na dwa tygodnie w przypadku pracy podtrzymującej osiągnięte rezultaty i służącej dodatkowemu wyjaśnieniu wątpliwości lub w przypadku klientów odbywających wyłącznie konsultacje psychologiczne i nie doświadczajacych poważnego typu objawów (tzw. praca rozwojowa).
  2. Spotkania terapeutyczne wymagają zaangażowania Klienta, którego minimalnym zakresem są: przychodzenie na sesje w wyznaczonym terminie, wykonywanie zadań w okresie pomiędzy sesjami, udzielanie informacji zgodnie z najlepszą więdzą Klienta. Brak realizowania tych zapisów może prowadzić do zakończenia spotkań przez Terapeutę z powodu przewidywania braku sukcesu oferowanej terapii, co jednak nie oznacza, że Klient i jego potrzeby nie odnają się w procesie terapii prowadzonej przez innego specjalistę lub inną metodą. W przypadku decyzji o zakończeniu terapii z wyżej wymienionych powodów Klient jest o tym informowany na sesji. Na życzenie Klienta mogą zostać podane kontakty do terapeutów, którzy pracują w obszarze zgłaszanym przez Klineta.
  3. Każdy Klient ma możliwość kontkatu telefonicznego z Terapeutą między sesjami, kontakt ten jest jednak ograniczony do:
    – kontaktu organizacyjnego na przykład dotyczącego odwołania lub przeniesienia terminu kolejnej wizyty
    – oraz, o ile zostało to wcześnej wspólnie ustalone pomiędzy Klintem i Terapeutą, kontaktu alarmowego w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia Klienta lub życia i zdrowia innej osoby (gdy zagrożenie to stwarza Klient). Kontkat ten ogranicza się do maksymalnie 15 minut rozmowy podczas, której realizowany jest ustalony wcześniej plan awaryjny. W przypadku braku skuteczności w stosowaniu planu awaryjnego wzywane są służby pomocowe. Możliwość wdrożenia tego typu konkatu ustalana jest na sesji między Klientem i Terapeutą.
  4. Niezależnie od momentu procesu, ale niezwłocznie po zidentyfikowaniu sytuacji, Terapeuta może podjąć decyzję o konieczności skierowania Klienta do innego specjalisty lub na inną formę leczenia. Terapeuta otwarcie informuje Klienta, jeżeli taka sytuacja będzie miała miejsce i podaje przyczynę podjęcia takiej decyzji, np. brak kompetencji do pracy w zakresie zaburzenia, brak kompetencji do pracy z celem Klienta lub wystąpienie problemów natury etycznej po stronie Terapeuty, które uniemożliwają dalszą wspólną pracę z Klientem i nie są możliwe do przezwycieżenia inną drogą
  5. Terapeuta i Klient pozostają w bieżącym kontakcie w zakresie skuteczności oferowanego wsparcia. W przypadku wystąpienia wątpliwości co do skuteczności prowadzonego procesu terapeutycznego Terapeuta i Klient omawiają problemy na sesji terapeutycznej i wspólnie poszukują dróg ich rozwiązania. W przypadku braku możliwości zmiany, użycia alternetywnych rozwiązań, albo braku zgody jednej ze stron na proponowane zmiany obie strony mają prawo zakończyć proces teraputyczny przed osiągnięciem celu/ów. W przypadku decyzji o zakończeniu spotkań z powyższwego powodu Terapeuta wskazuje na życzenie Klienta osobę lub osoby posiadające odpowiednie kompetencje do pracy z Klientem i/lub wskazuje miejsce i/lub sposób poszukiwania odpowiednich terapeutów (np. stowarzyszenie terapeutów lub metoda pracy terapeutycznej).
  6. Po poinformowaniu jednej storny przez drugą o zakończeniu procesu odbywa się co najmniej jeszcze jedno spotkanie, którego celem jest omówienie całego procesu i wniosków z niego płynących.
  7. W ciągu roku kalendarzowego stawka za spotkanie może ulec zmianie po wcześniejszym poinformowaniu Klienta.
  8. Ze względów organizacyjnych miejsce prowadzenia spotkań może ulec zmianie – po wcześniejszym poinformowaniu Klienta.
  9. Kontrakt może ulec zmianie – odbywa się to przy poinformowaniu i omówieniu zmiany z Klientem.

W przypadku pytań, wątpliwości lub potrzeby zmiany zasad zapisanych w Kontrakcie Terapeutycznym pozostaję do Twojej dyspozycji na spotkaniu terapeutycznym.